Ons onderwijs
Het onderwijs op Hof ter Weide bestaat behalve uit de reguliere lessen uit een aantal belangrijke aspecten. In ons onderwijs zijn de volgende aspecten zichtbaar:
Musicallaan 108
3543 BT Utrecht
030-6772960
info.hofterweide@ksu.nl
Het onderwijs op Hof ter Weide bestaat behalve uit de reguliere lessen uit een aantal belangrijke aspecten. In ons onderwijs zijn de volgende aspecten zichtbaar:
Plezier in leren en de wil om de wereld te ontdekken is kinderen van nature gegeven.
Dit willen wij centraal stellen in ons onderwijs. Wij streven er naar kinderen te laten leren in een betekenisvolle context. Zij kunnen op Hof ter Weide de wereld aan den lijve ondervinden en nieuwe ervaringen op doen die hun horizon verbreden.
Daarom werken wij sinds schooljaar 2013-2014 met IPC (International Primary Curriculum), een organisatiemodel voor echt adaptief onderwijs, afgestemd op de individuele onderwijsbehoeften van leerlingen. Met dit curriculum worden wereldoriëntatie en de creatieve vakken thematisch aangeboden in een doorgaande lijn, in de groepen 1 t/m 8. Elk thema heeft duidelijk omschreven leerdoelen, die bij alle leerlingen bekend zijn en een belangrijke bijdrage leveren aan een zeer efficiënt leerproces.
Een belangrijk aspect van IPC is dat het zelf ontdekkende, al doende leren van kinderen en de directe instructie van de leerkracht elkaar op een slimme wijze aanvullen. Dat zorgt voor aanmoediging, verdieping en enthousiasme. Het leren door IPC sluit perfect aan bij onze onderwijsvisie, want wij vinden het belangrijk om onze leerlingen goed voor te bereiden op een leven als wereldburger. De verschillende thema’s binnen IPC leren de kinderen niet alleen respect te ontwikkelen voor elkaar en elkaars verschillen en overeenkomsten, maar maakt ze ook bewust van de landen en nationaliteiten om ons heen. Ook geeft het ze meer inzicht in hun eigen rol en bijdrage als wereldburger.
We kunnen veel schrijven over IPC en daarbij ons enorme enthousiasme uiten maar om wat meer inzicht te krijgen is het toch wel makkelijk om IPC samen te vatten d.m.v. de drie uitgangspunten:
Great learning: Het gaat uit van kennis die kinderen al hebben, en breidt deze uit in een gestructureerd leerproces. Kinderen ontwikkelen wereldburgerschap door telkens verbanden te leggen tussen datgene dat zij leren en de wereld waarin zij leven.
Great teaching: Leerkrachten maken zelf de lessen zo boeiend, actief en zinvol mogelijk. Zij gaan niet uit van een boek, maar bedenken en organiseren zelf en samen de vorm en uitvoering van de lessen.
Great fun: Een integraal, thematisch curriculum. Leren door nauw samen te werken, vanuit intrinsieke motivatie en door gebruik te maken van verschillende vormen van intelligentie.
Binnen IPC leren de leerlingen zo veel mogelijk door te ervaren en onderzoeken. We spreken over rijke leeractiviteiten.
Een rijke leeractiviteit:
bevat open opdrachten, met ruimte voor eigen inbreng
bevat een hoge mate van complexiteit en een hoog abstractieniveau
bevat authentieke contexten en complexe real-life problemen
doet een beroep op de zelfstandigheid van leerlingen
doet een beroep op meerdere begaafdheidsgebieden; MI – Gardner
doet een beroep op hogere orde denkvaardigheden zoals analytisch, creatief en kritisch denken; Bloom
doet een beroep op metacognitieve vaardigheden, d.w.z. denken over denken
stimuleert de autonomie en eigen verantwoordelijkheid
stimuleert tot een onderzoekende houding
lokt uit tot een reflectieve houding
draagt bij aan meer zelfinzicht bij leerlingen
De leerlingen, ouders en natuurlijk ook de leerkracht kan dit terugzien op het belangrijkste middel van IPC, ons IPC bord! Deze is in iedere klas aanwezig en laat zien wat de leerlingen hebbe gedaan, geleerd, en ontdekt en vooral ook nog willen weten.
Het bord gebruiken we om terug te kijken, vooruit te kijken en om ons leerproces zichtbaar te maken.
De leerjaren zijn opgedeeld in zogenaamde mileposts, namelijk de Early Years (groep 1-2), Milepost 1 (groep 3 en 4), Milepost 2 (groep 5 en 6) en Milepost 3 (groep 7 en 8).
We spreken op onze school met de leerlingen over drie fases binnen het leerproces: de aanvangsfase, de ontwikkelingsfase en de beheersingsfase.
De moderne samenleving vraagt om zelfsturende en zelfstandige mensen die initiatieven nemen en actief en creatief zijn. Mensen die beslissingen kunnen nemen, kunnen samenwerken en overleggen, die zich verantwoordelijk voelen voor het welbevinden van zichzelf en van anderen. Basisvaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen zijn onmisbaar, maar het bredere scala aan vaardigheden zijn voor ons even belangrijk. In onze samenleving leren mensen een leven lang. Wij bereiden kinderen daar op Hof ter Weide op voor.
De parade
Een keer per jaar sluiten we ons IPC jaar af met een geweldig feest. Onze eigen HtW parade.
Met de hele school werken we aan een gemeenschappelijk thema en laten graag aan ouders en elkaar zien hoe we werken met IPC. Denk aan dansvoorstellingen, muziek, theater, een museum, heerlijk eten door de aanwezige foodtrucks, onze eigen DJ, overal vlaggetjes, spelletjes en vooral blije kinderen en trotse ouders. Een heerlijke afsluiting waar we trots op zijn.
Talentenontwikkeling heeft op onze school een grote plek. Naast de basis- en zaakvakken willen we kinderen hun talenten laten ontwikkelen. Onder schooltijd gebeurt dit tijdens de uitwerking van IPC. Hierbij worden de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek, biologie, creatieve vakken, bewegingsonderwijs, internationalisering en burgerschap geïntegreerd aangeboden in projectvorm. Kinderen kunnen hun talenten daar goed ontplooien. Tevens bieden wij de kinderen per vogelweide (units) de tijd en ruimte om hun talent te ontwikkelen bij het volgen van een aanbod(korte cursus) met de talentenmiddag of presenteren zij hun talent aan leerlingen en/of ouders bijvoorbeeld door open podium.
Binnen Hof ter Weide vinden wij het erg belangrijk dat kinderen betrokken zijn bij hun eigen leerproces, ook geloven wij erin dat samenwerken met verschillende leerjaren van grote meerwaarde kan zijn.
Ieder mens is uniek en vanuit onze missie en visie erkennen wij dat ieder mens andere onderwijsbehoeften nodig heeft. In onze leef- en leerwereld met kinderen sluiten wij daarop aan door handelingsgericht te werken.
Handelingsgericht werken kent 7 uitgangspunten:
De onderwijsbehoeften van het kind staan centraal
Kijken naar de wisselwerking tussen kind, leerkracht en ouders en daarop het handelen afstemmen
De leerkracht doet ertoe
Aandacht voor het positieve en de mogelijkheden van het kind
Constructief samenwerken met ouders
Doelgericht werken
Systematisch en transparant werken
Wij geven dit vorm door in gesprek te gaan met kinderen en ouders, observaties te doen, en toetsen te analyseren zodat wij de onderwijsbehoeften in kaart kunnen brengen. Van deze onderwijsbehoeften maken de leerkrachten i.o.m. de intern begeleider een groepsoverzicht en op de hoofdvakgebieden een groepsplan. In deze groepsplannen worden speciale instructiebehoeften en doelen aangegeven. Wij bespreken specifieke leerling behoeftes met ouders tijdens onze afstemmings- en portfoliogesprekken en waar nodig vaker. Kinderen die extra begeleiding nodig hebben krijgen deze begeleiding in de groep van de leerkracht. Omdat de begeleiding per kind kan verschillen kan het zo zijn dat wij het ene kind op een andere manier aandacht geven dan het andere kind. Naast de extra begeleiding in de groep is er op Hof ter Weide vier dagen per week een Remedial Teacher aanwezig. De RT-er zal i.o.m. de leerkracht en Intern begeleider extra ondersteuning bieden in of buiten de groep.
Het kan zijn dat kinderen in aanmerking komen voor RT. Remedial teaching (RT) is extra uitleg en hulp aan kinderen die leermoeilijkheden of andere problemen (zoals faalangst) hebben. Remedial teaching kan individueel of in kleine groepjes. De leerkracht die deze hulp geeft, heet een remedial teacher. De RT-er probeert eerst een beeld te krijgen van het probleem aan de hand van een gesprek, toetsen en/of observaties. Daarna wordt een handelingsplan opgesteld met de doelen voor de komende periode.Op Hof ter Weide wordt voor een periode van 6 tot 8 weken RT ingezet. Voor een kind in aanmerking komt, heeft een kind in de groep al aantoonbaar extra ondersteuning gekregen. Als de groepsleerkracht een leerling binnen de groep niet voldoende kan begeleiden, kan RT aangevraagd worden. De RT-er en de IB-er besluiten op basis van door de groepsleerkrachten aangeleverde gegevens welke leerlingen in aanmerking komen voor RT.
Daarnaast is er per week enkele uren begeleiding voor kinderen waarvoor een arrangement is aangevraagd en ontvangen. Wij gaan als school zorgvuldig om met de aanname van leerlingen met een arrangement.
Plusprofiel
Op Hof ter Weide streven wij naar een passend onderwijsaanbod voor iedere leerling en daarom is er ook voor de kinderen die meer uitdaging nodig hebben naast het reguliere lesprogramma extra aandacht. In alle groepen is er de mogelijkheid om te compacten en verrijken. Dit houdt in dat lesstof die een leerling al beheerst, zo veel mogelijk wordt ingekort (gecompact), zodat er tijd vrij komt voor verrijkingsopdrachten. Wij hebben verrijkingswerk op zeer uiteenlopende gebieden, van projecten voor kleuters en bovenbouwleerlingen tot uitdagende spellen en rekenkrakers. Al het verrijkingsmateriaal is er op gericht om de leerling in de eerste plaats vaardigheden aan te leren. Leren doorzetten, vragen durven stellen en leren om te leren.
Naast het verrijkingsmateriaal in de groepen is er ook de mogelijkheid om deel te nemen aan de plusgroep. In de plusgroep ontmoeten de kinderen elkaar en werken zij samen aan verrijkende opdrachten onder leiding van één van onze twee plusleerkrachten, Ryanne en Anne-Marie, die zich gespecialiseerd hebben in het onderwijs aan pluskinderen. Er zijn plusgroepen voor de kinderen van groep 1 t/m groep 8.
RT+
Voor pluskinderen die vastlopen op vaardigheden als plannen, starten met een taak, flexibiliteit en/of bij één van de andere executieve vaardigheden, bieden wij RT+. Remedial Teaching (RT) is extra uitleg en hulp aan kinderen die leermoeilijkheden of andere problemen hebben en dan in dit geval specifiek voor pluskinderen die vaak een andere aanpak of manier van denken hebben.
Ons onderwijs is voortdurend in beweging door nieuwe inzichten en ervaringen. Mocht u nog geïnteresseerd zijn en/of verdere vragen aan ons hebben, kom gerust een keertje kijken!
Iedereen een Kanjer op Hof ter Weide!
In alle groepen wordt gewerkt met de kanjertraining. Dit is een programma dat gericht is op de ontwikkeling en instandhouding van een veilig klimaat in de school.
De kanjertraining sluit heel goed aan bij de doelstellingen van het onderwijs en de belevingswereld van het kind. En ondersteunt ook algemene opvoedingsnormen. Het hele team heeft hiervoor een cursus gevolgd.
Bij de kanjertraining gaat het om twee dingen. Ten eerste dat je leert herkennen welk gedrag er is en dat kinderen leren dat je je op verschillende manieren kunt gedragen.
Iedere vorm van gedrag lokt een reactie uit. We proberen kinderen hiervan bewust te maken en hen verschillende manieren van reageren aan te bieden.
Door in alle klassen op een zelfde manier te werken met de Kanjertraining leren we de kinderen kritisch te kijken naar hun eigen gedrag en het gedrag van anderen. Ook leren we de kinderen dat zij hun gedrag kunnen veranderen wanneer dit nodig mocht zijn.
In de praktijk wordt door middel van verschillende werkvormen gewerkt aan inzicht in het eigen gedrag en in die van de ander.
Het belangrijkste doel van de kanjermethode is dat een kind positief over zichzelf en de ander leert denken.
Ook hopen wij met de Kanjertraining de volgende doelen te halen:
Er is respect voor elkaar
Pestproblemen worden hanteerbaar/lossen zich op
Leerlingen durven zichzelf te zijn
Leerlingen voelen zich veilig
Leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken
Leerlingen kunnen jun gevoelens onder woorden brengen
Leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen
Verder staan de volgende vijf basisregels centraal:
Niemand speelt de baas
Niemand doet zielig
We lachen elkaar niet uit
We helpen elkaar
We vertrouwen elkaar
De leerkracht heeft drie verschillende rollen binnen het onderwijsconcept van Hof ter Weide. De rol van leider/instructeur, van begeleiden en van observator.
De eerste rol is die van leider/instructeur. Hierbij ligt het initiatief voor de activiteit bij de leerkracht en is de leerkracht degene die de leiding heeft en doen er meerdere leerlingen mee. Zeker in de ochtend is dit vaak de rol van de leerkracht: er wordt heldere instructie gegeven over nieuwe taal- en rekenstrategieën, er wordt kennis overgedragen, er wordt samen geoefend etc.
De begeleidende rol houdt in dat de leerkracht begeleidt bij de door het kind geïnitieerde activiteit. Dat wil zeggen dat de leerkracht langsloopt bij het kind en dan vragen stelt, suggesties doet, uitleg geeft, extra materiaal aanreikt of een andere interventie doet, gericht op het verder helpen en stimuleren van de leerling. Kinderen vragen vanzelfsprekend ook om begeleiding.
Een derde aspect is het observeren. Op Hof ter Weide kijkt de leerkracht veel naar de kinderen die aan het werken en spelen zijn. Op grond van deze observaties worden keuzes gemaakt voor het aanbod aan kinderen in de begeleide, geleide en vrije activiteiten.